Niet om mijn klasgenootjes te gaan missen, maar om te mogen starten op de middelbare school.
Ik was daar zo erg aan toe! Ik weet het nog goed dat mijn moeder me een dikke knuffel gaf op onze oprit.
Ik was namelijk in groep 3 blijven zitten omdat ik erg slecht was in rekenen en begrijpend lezen.
Ik snapte de rekensommen niet en ging bij mijn buurvrouw kijken naar de antwoorden.
De juffrouw pikte dat verkeerd op en dacht dat ik afkeek.
Daarom moest ik vaak op de gang zitten.
Ook was ik niet sterk in lezen. Ik voelde me vaak minder dan de rest van mijn klasgenootjes.
Wat ik wel leuk vond en ook goed in was, waren de gymlessen en handenarbeid.
Daar stond ik helemaal in mijn kracht en element!
Het was al vroeg duidelijk, ik was een echte doener!
Ik ging naar een schakelklas vmbo KB/GT en stroomde in leerjaar 2 door naar GT.
Daar had ik in leerjaar 1 hard voor gewerkt.
Eindelijk zat ik tussen klasgenootjes van hetzelfde niveau en dus leerlingen om me heen die hetzelfde tempo als mij hadden.
Waar ik vervolgens na 4 jaar het vmbo te hebben gevolgd, mijn diploma behaalde.
Ik stam inderdaad nog echt uit de tijd van het krijt op het bord.
Krijg er nu nog kriebels van wanneer ik daaraan denk!
Wat is er toch veel veranderd.
Mijn docent uiterlijke verzorging zei letterlijk: ik moet even kijken wat ik met jullie aan moet!
Ik had namelijk 4 uur extra in de week praktijkles en volgde het vak uiterlijke verzorging.
Ik kreeg toetsen op Kaderberoepsniveau en haalde mega hoge cijfers!
Eindelijk was ik ergens goed in en later maakte ik naast mijn beroep als docent,
mijn beroep als schoonheidsspecialiste er ook van.
En jeetje, wat ben ik veel veranderd.
Maar eigenlijk ook niet, want van binnen… ben ik nog steeds die vmbo-leerling.
Praktisch, snel in aanpak, tikkeltje onnozel en chaotisch maar vooral zorgzaam en een duizendpoot.
Wist ik toen veel dat ik het voorbeeld zou zijn voor de leerlingen van nu.
En mezelf perfect kan inleven in deze leerling.
Niet alleen het leren, maar ook de tegenslagen etc.
Maar vooral… het bezig willen zijn. Met mijn handen, het praten over onderwerpen
die de leerlingen aanspreken of boeien, de puurheid, de eerlijkheid van ze.
Ik houd ervan en ga daarom elke dag met veel plezier naar mijn werk!
Ik ben dan ook erg trots dat ik op mijn plekje ben gekomen waar ik nu sta!
Met veel trots zeg ik dat ik werk als docent zorg en welzijn op college Den Hulster in Venlo.
Een leuke, grote middelbare school waar geen dag hetzelfde is!
Ik kwam daar meteen in een warm bad terecht en werd gezien.
Iets wat ik niet altijd heb mogen voelen tijdens mijn basisschooltijd en wat ik de leerling van nu graag wel meegeef!
Inmiddels heel wat hobbels afgelegd om mijn lerarenopleiding docent gezondheidszorg en welzijn een aantal jaren terug af te mogen ronden zodat ik voor de klas kon en kan staan.
Trots, trots waar ik sta, waar ik vanaf kom en hoe ver ik ben gekomen.
Maar vooral trots om met deze doelgroep te mogen werken.
Tegen mijn jongere zelf zou ik willen zeggen: maak je niet druk waar je heen zal gaan, je pad gaat je leiden.
Als je maar blijft geloven in jezelf.
Maak je niet gek door wat je niet kunt, geef jezelf dikke complimenten wat je wel goed kan.
Kijk niet te veel naar een ander.
Dat is ook wat ik de leerling van vandaag meegeef.
En ik zeg erbij, geloof me,… mijn pad ging ook niet altijd rechtdoor!
Dat zou saai zijn, toch? Uiteindelijk beland je waar je moet wezen.
Ilse Oerlemans, zorg & welzijn docent College Den Hulster