Een kwestie van een lange adem #artikelen

Hannah Bovenkamp vertelt over haar onderwijsloopbaan vanaf het vmbo.

Terug naar overzicht
Thumbnail

Een kwestie van een lange adem

Al voordat ze naar het Stellingwerf College in Oosterwolde ging weet Hannah Bovenkamp het zeker: ze wil fotograaf worden. Die droom blijft ze volgen, ook al heeft ze daar een lange(re) weg voor nodig.

“Interesse voor fotografie had ik al op de basisschool”, vertelt Hannah. Naast de liefde voor fotografie houdt Hannah van dieren. Liefst vijf katten heeft ze – drie bij haar vader en twee bij haar moeder – en een teckeltje. Samen met een vriendin op de basisschool had ze een paar verzorg-Shetlanders, die de twee bijna dagelijks bezochten. De vriendinnen maakten een Instagramaccount aan en postten foto’s van de pony’s. Al gauw stappen ze over van foto’s maken met hun mobiele telefoon naar het echte camerawerk. “Dat zag er veel professioneler uit”.

Het bewijs: de foto’s gingen viraal. “Ze werden soms wel dertig- tot veertigduizend keer bekeken en geliket”.

Super gemotiveerd

Haar hart maakte een sprongetje toen ze de open dag van vmbo Stellingwerf College in Oosterwolde bezocht en ontdekte dat ze daar in de bovenbouw het profiel Media, Vormgeving en ICT (MVI) kon volgen. Des te groter was de domper toen ze, eenmaal op school, tot de ontdekking kwam dat het profiel MVI alleen voor leerlingen van de kaderberoepsgerichte leerweg was weggelegd. Hannah had een advies basisberoepsgerichte leerweg. Maar toen was daar Esther Pepernoot, techniekdocent in de onderbouw én mentor van MVI: zij zag Hannah’s talent en regelde binnen de school een speciaal programma: Hannah mocht het beroepsgerichte programma MVI op

kaderniveau volgen en haar avo-vakken op basisniveau.

Met een klasgenoot volgde ze het MVI-programma en voelde zich als een vis in het water. “Het was heel leuk en ik was super gemotiveerd, dus dan lukt het ook wel”, zegt Hannah. Het betekende wel dat ze in twee verschillende klassen zat. Stiekem vindt ze de MVI-klas leuker, want met de leerlingen in die klas deelt ze het enthousiasme over het programma. Over de ICT-kant van het profiel is ze wat minder te spreken. Bij de andere MVI-vakken heeft ze verschillende opdrachten uitgevoerd. Eentje weet ze nog goed: het ontwerpen van een biermerk: van het label tekenen, printen, op flesjes plakken en presenteren. Super leuk!

Grote creativiteit

Corona drukt een flinke stempel op Hannah’s schooltijd. De stage op het vmbo ging niet door. Ook het gala na het eindexamen kwam te vervallen. Met het vmbo-diploma op zak maakte ze de overstap naar mbo Noorderpoort in Groningen. Niet bepaald naast de deur: de reis naar Groningen betekende voor Hannah dagelijks 3½ uur in bussen en treinen. Ze had het ervoor over, omdat ze door een maatwerkafspraak tussen het vmbo en Noorderpoort de mogelijkheid kreeg meteen in te stromen in de opleiding fotograaf op mbo4 niveau. Tijdens de intake gaf de opleiding te kennen, dat ze het vanwege haar grote creativiteit op niveau 4 mocht proberen.

“OP DE DAG DAT IK 18 WERD, KREEG IK DE SLEUTELS VAN MIJN STUDIO!”

De overstap naar het mbo valt haar niet licht. Het is de optelsom: de lange reistijd, terwijl ze soms maar een paar uurtjes per dag op school hoeft te zijn, medestudenten die niet komen opdagen, terwijl je een samenwerkingsopdracht moet maken.

“Je zit met 14 studenten in een klas en soms zijn er maar vijf aanwezig.” In het eerste jaar krijgt ze theorie en vooral binnenschoolse opdrachten, nog steeds vanwege corona. Het niveau van de opleiding speelt nagenoeg geen rol: “Ik heb mijn Nederlands examen gehaald,” zegt Hannah trots. In het tweede jaar van de fotografieopleiding mag ze een stage kiezen. Haar keuze valt op een fotograaf in de buurt.

Op de eerste dag van haar stage breekt er brand uit in het pand. Omdat er zo snel geen nieuw stageadres te regelen valt, is het alternatief dat ze weer elke dag naar school moet, naar Groningen. Dat valt haar zwaar. Haar docenten adviseren haar het nog een keer dichterbij bij het mbo in Drachten te proberen. Ze zou dan het derde jaar van de opleiding in Drachten kunnen afmaken. Maar vlak na de zomervakantie krijgt ze te horen dat ze de enige student is in leerjaar 3 en daarom teruggeplaatst wordt naar leerjaar 2. Voor Hannah betekent dat het tweede leerjaar overdoen, en daar heeft ze geen zin in.

Combinatie

Ondertussen is Hannah een eigen fotostudio gestart: “Op de dag dat ik 18 werd, kreeg ik de sleutels van mijn studio! Dit zit op een bedrijvencentrum met allerhande kleine bedrijfjes”. De afgelopen maanden is ze daar regelmatig bezig met verschillende opdrachten. “Het begint nu echt goed te lopen”, vertelt ze. In haar werk komen haar twee passies samen in het fotograferen van paarden en honden. Recent nog heeft ze een paar honden op de foto gezet in haar studio. En – hoe leuk – onlangs kreeg ze het verzoek van het Stellingwerf College om het gala van de eindexamenleerlingen te fotograferen.

Hannah is nu 19 jaar. Binnenkort gaat ze beginnen aan de bbl-opleiding Retailmedewerker op mbo2 niveau in Drachten. Ze heeft een leerwerkplek gevonden in de bakkerij van een supermarkt. Op de woensdagen gaat ze naar school. Ze wil graag een diploma halen. Deze opleiding ziet ze als een mooie combinatie met haar eigen onderneming. “Bij retail gaat het om advies, verkoop en omgaan met klanten.” Na de eenjarige opleiding wil ze verder met de retailopleiding op niveau 3. “Als ik dan klaar ben met deze opleidingen, ga ik de fotografie-opleiding opnieuw doen, maar dan bij het volwassenenonderwijs”, verwacht Hannah. “Die opleiding is korter en dan heb ik tóch mijn diploma als fotograaf.” Over volhouden gesproken.

Interview met Hannah Bovenkamp

Hannah Bovenkamp vertelt over haar onderwijsloopbaan vanaf het vmbo.