Suzanne Kolenberg – docent PSO-Food en Groenwijzer aan het Curio in Andel #docenten

25 jaar docent met passie voor het vmbo

Terug naar overzicht
Thumbnail

Suzanne Kolenberg - docent PSO-Food en Groenwijzer aan het Curio in Andel

Schoolloopbaan: Ik zat op de middelbare school (Groenopleiding) in Breda en door de verhuizing van mijn ouders naar Limburg, heb ik daar mijn opleiding deels afgerond. Ik begon op het lbo, daarna volgde ik mbo en vervolgens rondde ik een agrarische lerarenopleiding af op het hbo. Toen Stoas, nu Aeres Hogeschool.

Loopbaan: Ik begon 29 jaar geleden als docent PSO-Food op Curio in Andel en ben daar nu nog steeds werkzaam. Ik geef les aan vmbo-leerlingen in PSO-Food en Groenwijzer.

Waarom heb je gekozen voor een baan als docent?

“Ik wilde kinderen iets bijbrengen. Het overdragen van kennis vind ik erg leuk. Kinderen die een laag zelfvertrouwen hebben op een prettige manier lesgeven vind ik geweldig. Vandaar dat ik graag op het vmbo wilde lesgeven. Die leeftijdsgroep, dat trok me speciaal. Toen ik zélf op het mbo zat wilde ik graag een bloemenzaak beginnen, en de toneelschool leek me ook heel erg leuk. Uiteindelijk koos ik voor een lerarenopleiding.”

Hoe ben je gestart in je huidige baan? Of: hoe kijk je terug op de start in je huidige baan?

“Ik vond het in het begin héél erg lastig. Ik was creatief, had wilde plannen maar orde houden in de klas ging me nog niet zo goed af. Ik had allerlei leuke projecten die ik wilde uitvoeren, en dat vind ik nog steeds leuk, maar mijn start was een uitdaging. Wat me ook tegenviel was de administratieve verwerking van mijn lessen en leerlingen. Na een jaar had ik dat allemaal wel in de vingers en ging het stukken beter. Maar ondanks een stroef begin was ik er wel van overtuigd dat dit is wat ik wil en heb ik er ook nooit over gedacht om op te geven.”

Heb je vroeger docenten gehad die je geïnspireerd hebben? Wat zou je gedaan hebben als je niet docent zou zijn geworden/ zou je wel eens een dagje met iemand van baan willen ruilen?

“Ik had op de middelbare school twee biologieleraren die mij enorm inspireerden. Die werkten volgens het PBS (Positive Behaviour Support), iets waarvan ik vind dat dit werkt, en hun lessen waren interessant.

Ik zou wel eens een dag willen ruilen met de minister van onderwijs. Meekijken hoe dat allemaal gaat op zo’n ministerie. Dat is vast een enorme klus maar het lijkt me heel erg interessant. Dan kon ik eraan meehelpen dat iederéén in Nederland naar school kan gaan, geen thuisblijvers meer.”

Hoe zouden je leerlingen jou omschrijven?

“Ik denk dat mijn leerlingen me consequent vinden, vrolijk, positief en soms ook wel streng.”

Is er verschil tussen vmbo-leerlingen van toen en van nu?

“Jazeker! Ik zie zeker verschil tussen de leerlingen van 29 jaar geleden en nu. Het eerste wat me te binnenschiet is dat er minder respect is van de leerlingen voor de docent. Het tweede waar ik nu dagelijks mee te maken heb en waarop ik mijn lessen moet aanpassen is dat de spanningsboog van leerlingen veel korter is.

Dit zie ik in de klas maar daarbuiten zie ik ook dat er veel minder leerlingen kiezen voor een agrarische opleiding. Die keuze vinden ze blijkbaar minder interessant. Een ander verschil dat indirect te maken heeft met de leerlingen is dat ouders erg zijn veranderd. Ouders zijn kritischer en mondiger geworden.”

Wat wil je je leerlingen meegeven? Zijn er ervaringen uit je eigen schooltijd die je hebt meegenomen?

“Ik probeer mijn leerlingen mee te geven dat alles goed komt als ze

hun passie volgen. Dat ze moeten doorzetten om te bereiken wat ze willen. Dat haal ik natuurlijk ook uit ervaringen van mijn eigen schooltijd. Ik ben van lbo via het mbo naar het hbo doorgestroomd; volgens mij ben ikzelf het beste voorbeeld wat ik mijn leerlingen kan meegeven. Het allerbelangrijkste is dat je moet doen wat je leuk vindt!”

Wat beschouw je als de grootste veranderingen of ontwikkelingen in het vmbo-onderwijs in de afgelopen 25 jaar? Wat is er in jouw vak veranderd of in je rol als docent?

“Ik loop inmiddels 29 jaar mee in het onderwijs. Ik heb de invoering van het huidige vmbo in 1999 meegemaakt. En in 2016 kregen we een nieuw examenprogramma voor de beroepsgerichte vakken. Ik zie dat als een enorme verbetering omdat het onderwijs vanaf dat moment meer aansloot bij de leerling én het bedrijfsleven. Er was meer ruimte voor maatwerk, ook dankzij een groter aanbod van keuzevakken. Dat is ook waar we altijd naar streven in het onderwijs, dat het zoveel mogelijk lijkt op de praktijk bij bedrijven.

Nog een verandering is de digitalisering die een grote sprong in het onderwijs heeft gemaakt door corona. Deze periode heeft veel invloed gehad op het welzijn van kinderen. Het heeft er ook aan bijgedragen dat ik als docent andere didactische vaardigheden moest aanleren om onderwijs op afstand te kunnen geven. Niet erg, ik houd van veranderingen!”

Wat is de belangrijkste les die je zelf geleerd hebt in 25 jaar vmbo-onderwijs? Ben je een andere docent dan 25 jaar geleden?

“De belangrijkste les die ik geleerd heb in het onderwijs is om positief te blijven, altijd. Om je te blijven inzetten. Uiteraard ben ik gegroeid in al die jaren. De levenservaring die je opdoet, en werkervaring die ik met het uitoefenen van diverse functies op deze school meeneem, maken van mij een betere docent dan 29 jaar geleden.”

Wat is het mooiste aan werken in het vmbo? Kun je een voorbeeld noemen van iets waar je heel blij van werd of waarvan je dacht: daar doe ik het voor?

“Wanneer het kwartje valt bij een leerling!

Dat je met hulp van allerlei zelfverzonnen ezelsbruggetjes de kennis weet over te brengen en dat ze de stof doorkrijgen.

Er is zoveel mogelijk binnen het vmbo. Soms mag en kan je heel even gas terugnemen. Dan ben ik met een klas broodjes aan het bakken en dan doe ik een dansje waar de kinderen spontaan in meegaan. Dàt hebben kinderen nodig, even iets anders, even los. Het mooiste ervan is dat iedereen gewoon lekker meedoet!”

Als jij het voor het zeggen had wat zou je dan morgen willen veranderen aan het vmbo?

“Dan zou ik willen dat iedereen naar school mag. De uitval moet omlaag en Jeugdzorg moet beter, al ligt dat buiten het bereik van het vmbo. En dan zou ik ervoor willen zorgen dat er nóg meer maatwerk voor leerlingen is, dat alle collega’s met nog meer plezier naar hun werk kunnen, en dat de doorstroom van po naar vo en vervolgens naar mbo nog beter op elkaar aansluit. Dat kennis wordt meegenomen en dat het niet onderweg verloren gaat. Het moet een soepellopende lijn zijn zodat we allemaal van elkaar kunnen leren.”

Terugkijkend op de afgelopen 25 jaar, waar ben je dan het meest trots op?

“Ik ben erg trots op mezelf, maar dan bedoel ik mijn loopbaan en de kansen die ik daarin heb gehad. Dat ik zoveel verschillende dingen heb mogen doen waar ik veel plezier aan heb beleefd. Elke dag is hier anders. Wat ik vooral heel fijn vind is dat ik meehelp om kinderen met een laag zelfbeeld af te leveren als jong volwassenen mét een diploma. Zo nu en dan ontmoet je na jaren nog eens een leerling die bij jou in de klas zat en dan zie je dat ze heel goed zijn terechtgekomen. Geweldig toch?”

Docent Suzanne Kolenberg

25 jaar docent met passie voor het vmbo