Actief leren moet van twee kanten komen #vmbo-parel

Vmbo-parel: Üzeyir Taskan (14 jaar) in 2020 – van vroeger naar nu

Terug naar overzicht
Thumbnail

Actief leren moet van twee kanten komen

Üzeyir Taskan is derdejaars leerling vmbo tl en zit op Academie Tien, een nieuwe school in Leidsche Rijn voor leerlingen van 10 tot 18 jaar. “Ik heb gekozen voor het profiel Natuur met vakken als natuurkunde, scheikunde en biologie”, vertelt hij. “Voor daarna denk ik al een tijdje in drie richtingen: de politiek, maatschappelijk werk of defensie.

Ik vind de politiek leuk. Het gaat over onderwerpen die in de maatschappij belangrijk zijn, zoals op dit moment bijvoorbeeld de zorg. Het lijkt me leuk om daarover discussies te hebben en dan ook de ‘macht’ om invloed te hebben op wat er gaat gebeuren. Een vriend van mij en ikzelf houden heel erg van debatteren. Onze Nederlands docent gaf ons de kans om aan een debat van de Nationale Jeugdraad deel te nemen. Dan ga je in gesprek met de gemeente Utrecht en de provincie. We hebben twee keer meegedaan en zo werd onze interesse steeds groter.

Ik was uitgenodigd door het LAKS voor een verkenning over de toekomst van het vmbo. In het eerste leerjaar zat ik in de leerlingenraad van de school. Vanaf dit schooljaar ga ik naar alle bijeenkomsten van het LAKS. Er is bijvoorbeeld een paar keer per jaar een pizzapanel, waar jongeren hun mening laten horen over het onderwijs.

De toekomstverkenning was een aparte ervaring. Er waren ongeveer 20 mensen. Je ontmoet nieuwe mensen en hoort andere visies. Van de mensen in de leerlingenraad weet ik wel hoe ze denken. Ik heb aan de bijeenkomst een maatje overgehouden met wie ik nu veel contact heb. Het ging bijvoorbeeld over: wat maakt een docent tot een speciale docent. Een speciale docent is een docent die streng kan zijn, maar ook aardig.

Hij of zij kent de grenzen, maar je kunt als leerling bij hem of haar ook voor een privégesprek terecht.

Het vmbo is mooi, omdat er verschillende culturen bij elkaar komen en je elkaar leert kennen. Het heeft een mooie mix van theorie en praktijk. Op mijn school zou er wel wat meer aandacht mogen zijn voor begeleiding bij bijvoorbeeld stages en LOB. ‘Actief leren’ is een motto op mijn school. In de tijd is dat wat verschoven naar zelfstandig leren. Dat kan ook uitmonden in leerlingen in het diepe gooien. Actief leren moet van twee kanten komen. Elke leerling verschilt in motivatie en inzet. Als je uitgaat van persoonlijke behoefte kun je samen met de docent tot een volgende stap komen. De docent kan je aanzetten om een actieve leerling te worden.

Ik zie ook vmbo-leerlingen om me heen die niet gemotiveerd zijn. Ze gaan naar school, omdat het móet. Motivatie vinden is heel lastig. Er is zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Leerlingen hebben een rode draad nodig. Onderwijs is een van de belangrijkste dingen. Als je later veel geld wilt verdienen, moet je interesse hebben in je vakgebied. Een docent kan bijvoorbeeld in mentorgesprekken een leerling helpen om zijn of haar motivatie te vinden. Ook LOB is daarvoor belangrijk. Als je bijvoorbeeld stage gelopen hebt bij een bedrijf, ontdek je waar je zin in hebt en waarin je je motivatie wilt stoppen. LOB zit in de kern van het onderwijs.”

HET VMBO IS MOOI, OMDAT ER VERSCHILLENDE CULTUREN BIJ ELKAAR KOMEN EN JE ELKAAR LEERT KENNEN.

- Üzeyir Taskan

Hoe is het nu met Üzeyir?

Na de tl is Üzeyir naar de havo gegaan, gestimuleerd door zijn omgeving. De stap van tl naar havo heeft hij als pittig ervaren. Niet alleen de exameneisen, maar ook het onderwijs was anders dan het gepersonaliseerde onderwijs op het vmbo: “Op de havo was er één route en telt je eigen verantwoordelijkheid.

Op Academie Tien zijn de havo- en vwo4-klassen gemengd. De kloof tussen het techniekprofiel op de tl en Natuur en Techniek op de havo maakte, dat hij switchte naar Economie en Maatschappij. De politieke belangstelling is gebleven. Naast bij het LAKS – “daar ben ik inmiddels een van de boomers” – is Üzeyir ook betrokken bij de Nationale Jeugdraad (NJR) en begeleidt daar jongeren van 12-18 jaar bij het leren debatteren over actuele onderwerpen, zoals nu het achteraf betalen via Klarna.

Recent heeft hij besloten geen havo-examen te doen vanwege het theoretische gehalte van de vakken. Üzeyir werkt inmiddels bij zijn vader, waar hij verkoop- en marketingactiviteiten verzorgt, heeft een baan als verkoopadviseur bij CoolBlue en doet vrijwilligerswerk bij de NJR. Een drukke week, want hij moet ook nog steeds naar school. “Ik heb over mezelf geleerd dat ik werken fijner vind en dat ik liever vanuit werk opleidingen wil volgen, dan alleen een studie te doen. Op die manier is het meteen nuttig. Dat motiveert mij. Ik leer liever vanuit de praktijk en ben meer praktisch ingesteld.

Üzeyir wil graag dóór en heeft zich aangemeld voor de mbo-opleiding VeVa (Veiligheid en Vakmanschap), die voorbereidt op een logistieke baan bij defensie, om te kunnen solliciteren bij de Landmacht. Hij ziet uit naar de combinatie van theorie en praktijk.

Vmbo-parel Üzeyir Taskan

Van vroeger (2020) naar nu (2024)