Technischcreatief aan de slag #vmbo-parel
Vmbo-parel: Carlijn Wissing (18 jaar) in 2020 – van vroeger naar nu
Vmbo-parel: Carlijn Wissing (18 jaar) in 2020 – van vroeger naar nu
Dag mevrouw Pagel,
Het is alweer even terug dat ik bij u in de klas zat op de Wesenthorst in Ulft, een locatie van het Almende College. Ik hoorde laatst van een oud-klasgenoot dat u naar me geïnformeerd had. Leuk! U maakte als docent Duits indruk op mij, omdat u altijd heel betrokken was en opvallend. Dat heeft me wel een beetje gevormd. Ik ben nu derdejaars van de opleiding Specialist Restauratie en Decoratie van Vakschool Nimeto in Utrecht en heb nog één jaar te gaan.
Omdat ik écht niet wist wat ik wilde doen na de TL, heb ik scholenmarkten bezocht. Daar kwam ik Nimeto tegen. Ik zocht een opleiding waar je praktisch bezig kunt zijn. Mijn vader en ik liepen op de open dag een rondje door de school. Je ziet dat het een creatieve
school is. Mij bleven de praktijklokalen erg bij. Ze waren heel groot en er hing werk van de eerste-, tweede- en derdejaars. Daardoor kreeg je een goed beeld van wat ze allemaal doen.
Als restauratie- en decoratieschilder werk je bijvoorbeeld aan het interieur van oude gebouwen. Je leert kozijnen en deuren schilderen, maar ook muurschilderingen maken en beeldjes restaureren. We zouden naar Frankrijk gaan voor de restauratie van een kerk. Dat gaat vanwege corona helaas niet door. Vorig jaar liep ik stage bij een gewone schilder. Ik heb er veel geleerd: hoe het gaat in de praktijk, maar ook dat er nog veel meer achter zit. Het is anders als je daadwerkelijk een klant hebt, die iets wil. Je zit ook meer onder tijdsdruk en er wordt wel verwacht dat je al iets kan. Ik schilderde vooral buiten en was ook bezig met steigerbouwen en lakken.
Voor volgend jaar heb ik al een stageadres in Hilversum, bij een glas-in-lood-atelier. We werken op school in periodes. Je begint bijvoorbeeld met een kozijn schilderen, als je verder bent leer je marmer- en houtimitaties en uiteindelijk glas in lood zetten. Het bedrijf heeft gelukkig wat ruimere werktijden. Normaliter reis ik vanuit Gendringen in de Achterhoek naar Utrecht, elke dag 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Nogal een verschil met 5 minuutjes fietsen naar school! Mijn interesse ligt vooral bij technisch creatief zijn. Misschien als zzp-er met een eigen bedrijf of toch een aantal dagen voor een baas. Het kan ook zijn dat ik nog wil doorleren, bijvoorbeeld aan de kunstacademie of wil doorgaan met onderhoudsreparatie. Ik zie straks bij de stage wel hoe leuk ik het vind.
Vanwege corona heb ik nu alleen online school. We zijn bezig met keuzedelen. Gelukkig kun je de theorie daarvan thuis doen. De praktijk van het keuzedeel afronden kan pas
als de school weer open is. Ik heb nu het keuzevak lijstenmakerij. Dat is een nieuwe vaardigheid en ik vind het heel interessant hoe het werkt. Je maakt niet de kunst, maar je maakt het kunstwerk eigenlijk wel áf. Het is echt een vak om het goed te doen, een ambacht. De theorie die daarbij hoort bestaat uit adviseren, bijvoorbeeld welke lijst mooi past bij het kunstwerk. Of welk glas je gaat gebruiken, want er zijn honderden verschillende soorten glas, die allemaal een andere uitwerking hebben. Wat kan je gebruiken en wat wil een klant dat je gebruikt? Je bent op niveau ook iets aan het maken.
Op het mbo wordt van je verwacht dat je zelfstandig bent. Leraren komen niet meer achter je aan om te informeren of je je werk al af hebt of om je te herinneren aan de inleverdatum. Je krijgt genoeg tijd, je kan hulp vragen, maar je moet het wel zelf doen. Ik zit hier op mijn plek. En ik raad leerlingen aan om, voordat je een opleiding kiest, echt onderzoek te doen en niet te kiezen voor wat andere mensen, bijvoorbeeld je ouders, jou zien doen. Kijk echt wat je zélf wil!
Groetjes van Carlijn
“VOOR MIJ ZIJN DE OPTIES EINDELOOS ALS IK KLAAR BEN!”
- Carlijn Wissing
De mbo-opleiding Specialist Restauratie en Decoratie heeft Carlijn afgerond. En heeft daar in haar eigen woorden “de tijd van mijn leven gehad.” Ze heeft volgens plan een half jaar stagelopen bij een glas-in-lood-atelier en volgde nog een mini-opleiding lijstenmaker voor haar examen.
Het plan om door te leren aan het hbo bestond toen al, omdat ze – net 19 jaar – nog niet wilde gaan werken. Graag had ze een aansluitende hbo-opleiding gevolgd in de restauratie, maar die is er niet in Nederland. Wel op universitair niveau, maar daar mocht ze toendertijd nog niet heen. Dat betekende dat ze iets anders moest kiezen. Op school had ze interesse voor taalgerichte vakken en die gingen haar ook goed af. Daarnaast wist ze zeker dat ze (nog) geen docent wilde worden. Haar keuze viel op de Vertaalacademie van de Hogeschool Zuyd in Maastricht. Ze woont op kamers en studeert nu Nederlands, Engels en Spaans en leert vertalen, tolken en – in de toekomstook ondertitelen.
Terugkijkend op haar schooltijd op Nimeto zegt Carlijn: “Mijn klas en de vrienden die ik heb gemaakt zijn heel belangrijk voor me geweest. Ik voelde me daar vrij om mezelf op mijn eigen manier te uiten en de sfeer was heel prettig.
Ik heb goede vriendschappen overgehouden aan de vier jaar die we samen gedeeld hebben. Daarnaast waren de praktijklessen voor mij een belangrijk deel van mijn opleiding. Vergeleken met het hbo had ik veel meer praktijkervaring vanuit school en door de stages. Ik vind het heerlijk om niet de hele dag stil te zitten en alleen maar te luisteren naar een docent, maar ook daadwerkelijk wat te doen. Voor mij was de verhouding tussen praktijk en theorie op het mbo beter. Daardoor genoot ik meer van het naar school gaan.
Ik hoop in de toekomst mijn opleidingen te kunnen combineren, omdat ik nog steeds heel blij word als ik mag schilderen of glasin-lood kan maken. Ik ben zeker ook blij met mijn huidige studie. Er zijn mogelijkheden om je te richten op technisch vertalen en dat sluit weer goed aan bij mijn mbo-opleiding. Wie weet maak ik straks wel de ene helft van de week vertalingen en sta ik de andere helft van de week op steigers een gebouw te schilderen! Voor mij zijn de opties eindeloos als ik klaar ben!”