25 leerlingen hebben korter of langer geleden een brief geschreven naar een docent op hun vmbo-school die voor hen belangrijk was. In de brief vertellen ze wat ze op dat moment doen. Deze leerlingen hebben we opnieuw opgezocht om te horen hoe het nu met hen gaat.
De verhalen van deze jongeren en -inmiddels- volwassenen, hebben gemeen dat ze hun onderwijsloopbaan begonnen zijn op het vmbo; soms in een beroepsgerichte leerweg, soms in de theoretische leerweg en in één geval via een pro-vmbo-route. En die stuk voor stuk op hun plek terechtgekomen zijn in een vervolgopleiding of werk. Ruim een derde van de geïnterviewden heeft een hbo-opleiding gevolgd of volgt die op dit moment; bij vier zit het volgen van een hbo-opleiding op korte termijn in de planning (samen dus de helft). In een enkel geval is een student er in het eerste jaar hbo weer mee gestopt of heeft afgezien van het plan. Vijf van de geïnterviewden geven nu zelf les aan leerlingen of studenten in het beroepsonderwijs en één ziet dat voor zichzelf als toekomstperspectief. Omdat we ook zochten naar vervolgopleidingen die wat minder bekendheid genieten zijn er tussen de verhalen een aantal te vinden van jongeren met een specialistische beroepswens zoals molenmaker, grafisch vormgever, rietdakdekker, hoefsmid, hoedenmaker of meubelmaker/creatief vakman.